بازار جهانی تن ماهی

بازار جهانی تن ماهی

بازار جهانی تن ماهی

تحقیقات بازار نشان میدهد که اندازه بازار جهانی  کنسرو ماهی تن [1] در سال 2019 معادل 8.2 میلیارد دلار تخمین زده شد و انتظار می رود با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) 4.7٪ از سال 2020 تا 2027 رشد کند. پیش بینی می‌شود اندازه بازار کنسرو ماهی تن ماهی در سال 2026 به 11.7 میلیارد دلار برسد.

نگاهی بر محصول

کنسرو ماهی تن به طور گسترده ای در غذاهای مختلف روز و غذاهای لذیذ، ازجمله سالادها، کروکت، ساندویچ، برگر، ماکارونی، تاکو و سوشی استفاده می‌شود. این غذاها در مدت زمان کمتری در خانه بدون زحمت پخته می شوند و بر این اساس، برای مصرف‌کنندگان معتقد به آشپزی خانگی و سبک زندگی سالم، ارزش آنها بسیار زیاد است. تن ماهی عضوی از خانواده ماهی های ماهی خالدار است و جزئی جدایی ناپذیر از سناریوی ماهیگیری در سراسر جهان است. از تن ماهی در سطح جهان به صورت تازه پخته، منجمد، کنسرو و سوشی سرو می‌شود. به طور معمول، 60٪ از کل ماهی تن از غرب و اقیانوس آرام مرکزی (WPCO) سرچشمه می گیرد.

عوامل اصلی بر مصرف

انتظار می رود منبع پروتئین های ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی یک عامل اصلی در صنعت باشد. علاوه بر این، طعم ماهی تن بسیار خوشمزه و متمایز از سایر غذاهای دریایی است، به همین دلیل این محصول در سراسر جهان شاهد تقاضای زیاد است. طی چند سال گذشته، به دلیل طعم غنی، خواص غذایی و اثرات کربن کمتر در مقایسه با سایر محصولات گوشت، مصرف غذاهای دریایی به طور قابل‌توجهی در سراسر جهان افزایش یافته است. با این وجود، ماهی تن یکی از پنج ماده غذایی پرمصرف در دریای جهان است. در سالهای اخیر، صنعت ماهی تن به دلیل افزایش تولید و رقابت قیمت، تغییر فناوری و تغییر تقاضای مصرف کننده، شاهد تغییر پارادایم است.

روند کلی بازار جهانی تن ماهی
بازار جهانی تن ماهی

نگاه کلی به بازار تن ماهی

توسعه بازار کنسرو ماهی تن در سراسر جهان عمدتا به دلیل افزایش مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های بسته بندی شده مختلف افزایش یافته است. غذاهای کنسرو شده متشکل از گوشت، محصولات ارگانیک، سبزیجات و ماهی های مختلف است که از قبل پخته شده یا برای پخت و پز آماده آماده می شوند. با توجه به سبک زندگی شلوغ و رشد جمعیت در حال کار، استفاده از مواد غذایی راحت در چند سال گذشته افزایش یافته است. این امر به طور قانونی به توسعه این بازار کمک می کند.

مصرف کنندگان اصلی

کشورهای اروپایی و ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده کنسرو ماهی تن هستند، در حالی که بخش کوچکی از کشورهای آسیایی، به‌عنوان مثال ژاپن و کره جنوبی، علاوه بر این در نمودار مصرف نیز پیشرو هستند. در هر صورت، بیشتر صنعت ماهی تن، به ویژه بخش کنسرو ماهی تن، برای برخی از کشورهای آسیایی تهیه می‌شود زیرا کیفیت ماهی بسیار عالی است.

طبق آماری که توسط “GLOBEFISH“، بخش تولید، بازرگانی و بازاریابی بخش شیلات و آبزی پروری FAO، تایلند، اکوادور، چین، اندونزی و فیلیپین بزرگترین صادر کننده کنسرو ماهی تن و کنسرو شده است. با این حال، ایالات متحده، ژاپن، استرالیا، مصر، عربستان سعودی و کشورهای اروپایی بزرگترین واردکننده ماهی تن کنسرو شده و فرآوری شده بودند.

تاثیرات کرونا بر بازار

در طی ویروس کرونا ویروس (COVID-19)، تقاضا برای کنسرو، به ویژه ماهی تن، به طور قابل‌توجهی در سراسر ایالات متحده افزایش یافته است. مصرف‌کنندگان به طور فزاینده ای این محصول را خریداری می کنند زیرا ارزان ترین پروتئین موجود در بازار است، همراه با ماندگاری بالاتر. پیش بینی می‌شود این روندهای مصرف کننده تقاضا را برای دوره پیش بینی افزایش دهند.

پیش بینی می‌شود Yellowfin سریع‌ترین CAGR را با 5.0 درصد از سال 2020 تا 2027 ازنظر درآمد ثبت کند. این گونه ماهی تن به دلیل طعم غنی و بافت عالی محبوبیت بیشتری در بین مصرف‌کنندگان پیدا می کند. انتظار می رود تقاضای فزاینده این نوع کنسرو ماهی تن باعث افزایش رشد بخش در دوره پیش بینی شود.

نگاه کلی به بازار جهانی تن ماهی
گزارش بازار جهانی تن ماهی

دسته بندی بازار جهانی تن ماهی

به منظور بررسی بهتر بازار تن ماهی در جهان می توان این بازار را به سه دسته جداگانه بر اساس نوع، کانال توزیع و منطقه تقسیم نمود که هر یک به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.

بازار تن ماهی بر اساس نوع

کنسرو ماهی تن اسکیپ جک با بیش از 55٪ در سال 2019 بیشترین سهم را در اختیار داشت. این گونه با تجربه غذاهای دریایی غنی و مقوی به راحتی در بازار موجود است. طبق داده های ارائه‌شده توسط Fish20.org، اسکیپ جک حدود 58.0٪ از کل صید ماهی تن را تشکیل می دهد و بیشتر آنها برای تهیه کنسرو استفاده می‌شود. طبق آماری که مرکز گسترش واردات ارائه کرده، 75.0٪ کنسرو ماهی تن که به اروپا وارد می‌شود، از گونه های پرنده ماهی تشکیل شده است.

پیش بینی می‌شود Yellowfin سریع‌ترین CAGR را با 5 درصد از سال 2020 تا 2027 ازنظر درآمد ثبت کند. این گونه ماهی تن به دلیل طعم غنی و بافت عالی محبوبیت بیشتری در بین مصرف‌کنندگان پیدا می کند. انتظار می رود تقاضای فزاینده این نوع کنسرو ماهی تن باعث افزایش رشد بخش در دوره پیش بینی شود.

بازار تن ماهی بر اساس  کانال توزیع

هایپرمارکت و سوپرمارکت بزرگترین بخش کانال توزیع با بیش از 60 درصد سهم در سال 2019 بود و پیش بینی می‌شود که در دوره پیش بینی نیز پیشرو باشد. تولیدکنندگان عمده محصولات خود را از طریق فروشگاه های خرده فروشی آفلاین مانند هایپر مارکت ها و سوپرمارکت ها تبلیغ می کنند. علاوه بر این، چندین شرکت در حال باز کردن فروشگاه های محلی در سراسر جهان برای گسترش مشتری خود هستند. به‌عنوان مثال، مطابق با اعلامیه مطبوعاتی توسط Target Brands، Inc، این شرکت در نظر دارد تا پایان سال 2020 بیش از 25 فروشگاه جدید در سراسر ایالات متحده افتتاح کند و تا پایان سال 2021 هفت فروشگاه دیگر اضافه کند. تعداد فزاینده ای از فروشگاه های آفلاین. دامنه این کانال توزیع را در آینده قابل پیش بینی گسترش دهید.

دسته بندی تن ماهی بر اساس کانال توزیع
کانال توزیع بازار جهانی تن ماهی

پیش بینی می‌شود که بخش آنلاین سریع‌ترین رشد کانال توزیع با CAGR   4.5٪مبتنی بر حجم از سال 2020 تا 2027 باشد. با دیجیتال سازی سریع، نفوذ روزافزون تلفن های هوشمند و رشد روزافزون دسترسی به اینترنت، مشاغل به تدریج از فروشگاه های محلاتی  تغییر مسیر می دهند. به تجارت الکترونیکی علاوه بر این، تولید کنندگان به طور فزاینده ای محصولات خود را از طریق سیستم عامل های آنلاین، ازجمله پورتال های متعلق به شرکت ها و خرده فروشان الکترونیکی به نمایش می گذارند، تا محصولات خود را به ویژه در بازارهای در حال ظهور افزایش دهند. علاوه بر این، غول های آنلاین مانند Tesco.com، Walmart، Amazon Prime Pantry، Alibaba، Godrej Nature’s Basket، Honestbee و Yihaodian به دلیل تغییر تنظیمات مصرف کننده، به سرعت در حال گسترش هستند.

بازار تن ماهی بر اساس منطقه ای

اروپا بزرگترین بازار منطقه ای کنسرو ماهی تن بود که در سال 2019 بیش از 40 درصد سهم درآمد داشته است، زیرا این امر باعث افزایش انتخاب غذاهای دریایی ساده، آماده و راحت در بین مصرف‌کنندگان شده است. طبق مطالعه ای که توسط رصدخانه بازار ماهیگیری و محصولات آبزی پروری اروپا (EUMOFA) انجام شد، در سال 2018، ماهی تن بیشترین گونه دریایی در اروپا است. ایتالیا، اسپانیا و انگلیس از بزرگترین کشورهای کنسرو ماهی تن در منطقه هستند. پیش بینی می‌شود این روند به رشد بازار منطقه در طی دوره پیش بینی دامن بزند.

پیش‌بینی‌شده است که خاورمیانه و آفریقا سریع‌ترین CAGR را با 5.6٪ از سال 2020 تا 2027 ازنظر درآمد ثبت کنند. بازارهای جدید دست‌نخورده در کشورهای خاورمیانه و آفریقا، ازجمله عربستان سعودی و مصر، به‌عنوان بازارهای بزرگ با فرصت‌های رشد بسیار زیاد در حال ظهور هستند. طبق آمار ارائه‌شده توسط “GLOBEFISH”، عربستان سعودی شاهد 23.3٪ و مصر شاهد افزایش 15٪ در سال 2019 برای واردات ماهی تن کنسرو شده و فرآوری شده در مقایسه با سال قبل بوده است.

شرکت‌های کلیدی و بینش سهم بازار

بازار کنسرو ماهی تن به دلیل وجود برخی مقررات دقیق توسط کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی کمی متلاشی‌شده است. تعداد زیادی از بازیکنان در بازار جهانی حضور دارند اما تقاضای عمده مصرف‌کنندگان توسط برخی از بازیگران اصلی تأمین می‌شود. این بازیگران اصلی سهم قابل‌توجهی در بازار اروپا، آمریکای شمالی و آسیا و اقیانوسیه دارند. برخی از بازیگران برجسته بازار کنسرو ماهی تن عبارت‌اند از:

Frinsa del Noroeste S.A.

PCL گروه اتحادیه تایلند

Bumble Bee Foods LLC

شرکت قرن اقیانوس آرام غذا

جیلسا

گروهو کالوو

Wild Planet Foods Inc.

PT Aneka Tuna Indonesia

شرکت آمریکایی تونا

مارک های Ocean

 


[1] Canned Tuna

تحقیقات بازار وبلاگ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
بازار جهانی چیپس
مطلب بعدی
بازار جهانی سس سالاد